zondag 4 september 2011

4. De nieuwe Ikea-gids

Bij mij is 'ie vorige week op de deurmat gevallen, maar ik had 'm stiekem al eerder op de site gezien: de Ikea-gids van 2012! Het is altijd weer een heuglijk moment wanneer hij uitkomt. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik er een kop thee voor zet en er even voor ga zitten om hem cover-to-cover door te bladeren. Ondertussen gaan er uiteraard alweer honderd verbouwingen van mijn huiskamer door mijn hoofd. Ook vult zich in mijn hoofd een soort virtuele Ikea-kar met een enorme lading spullen: dingen die ik nodig heb, maar vooral ook dingen die ik helemaal niet nodig heb! Het liefst spring ik daarna direct in de auto en rijd ik naar het dichtsbijzijnde filiaal (geruststelling: doe ik niet).
Het geniaalste aan Ikea, naast de producten, vind ik toch wel de namen. Mijn bank heet Karlstad, de kast Expedit, mijn tafel Liatorp, het bed Hemnes, kledingkast Pax, bureau Jonas, kast Effectiv, Ljusdal, Lack, Grundtal, Billy (wie heeft deze klassieker niet in zijn huis?), Tindra, Tundra (antiekbeits), Godmorgon, nouja.. ga nog maar even door, maar het staat allemaal ergens in de 40m2 die mijn huis groot/klein is.
Toen ik vorig jaar een reis door Zweden maakte, werd ik dan ook aangenaam verrast wanneer ik een Ikea-naam op een bord zag staan. Zo ben ik in Karlstad geweest en zag ik Klippan op het verkeersbord staan (alleen moest ik daar de andere kant op -- gemiste kans!).

Om dit alles samen te vatten: ik ben fan van de Ikea inbussleutels, ik ben fan van de productnamen, ik ben fan van de kanelbullar, van het zelftap-ijsjesautomaat. Kortom: als er een aa voor Ikeafans bestond, moest ik me daar maar gauw eens aanmelden! Maar tot die tijd zul je me regelmatig spotten bij mijn lokale filiaal ;).
Fijne avond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten