maandag 5 september 2011

5. Pride and Prejudice

Onder Jane Austen-fans is daar de eeuwige discussie: welke versie van Pride and Prejudice is beter? Die van 1995 met Colin Firth (en het witte shirt) of die van 2005 met Keira Knightley en Matthew MacFadyen?
Persoonlijk heb ik het meest met de versie uit 2005. De muziek van Dario Marianelli is geweldig en past erg mooi bij de cinematografie. Om het nog maar niet over de kleding te hebben! Oh wat zou ik graag naar een bal gaan in een echte regencyjurk!
Uiteraard hoort bij zo'n mooie jurk een perfecte Mr Darcy! De film heb ik ondertussen zo vaak gekeken (het is mijn go-to film wanneer ik me verveel, een oppeper nodig heb of gewoon zin heb in een mooie film.
De mooiste scene is wel deze (first proposal):

Ik heb de film ondertussen zo vaak gezien dat ik dit hele dialoog mee kan zeggen.  Ja, dat is best obsessief, haha. Het dialoog is zo mooi. "I love you, most ardenly." Het acteerwerk van de hoofdrolspelers is in deze scene erg sterk, wat de scene voor mij extra mooi maakt.
Ja, Pride and Prejudice is echt een fijne film!

Fijne avond nog!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten